چرا کلسیم در دوران بارداری اهمیت دارد و روزانه چه مقدار کلسیم نیاز است؟

25 اردیبهشت, 1403 توسط راهبر سیستم0
unnamed.jpeg

وضعیت سلامت و تغذیه‌ای مادران و نوزادان از شاخص‌های مهم بار هر بیماری است. کلسیم فراوان‌ترین ماده معدنی بدن است و برای بسیاری از مکانیسم ها و واکنش های متنوع مانند انقباض عضلات، تشکیل استخوان، عملکرد آنزیم‌ها و هورمون‌ها ضروری است.

دوران بارداری یکی از مراحل آسیب پذیر تغذیه ای در زندگی زنان است و تامین مواد مغذی ضروری برای حفظ سلامتی مادر و جنین لازم است که کلسیم از مواد مغذی با اهمیت در این دوران است.

مکمل کلسیم در دوران بارداری می‌تواند پیامدهای نامطلوب حاملگی را کاهش دهد، به ویژه کاهش خطر ابتلا به اختلالات فشارخون بالا در دوران بارداری، که با تعداد قابل توجهی از مرگ و میر مادران و خطر زایمان زودرس همراه است، که علت اصلی مرگ و میر زودرس نوزادان می‌باشد.

کلسیم یکی از مواد مغذی حیاتی است که در دوران بارداری بسیار اهمیت دارد. این ماده مغذی برای ساخت استخوان‌ها و دندان‌های جنین، حفظ سلامت استخوان‌های مادر، عملکرد عصبی، عضلات و قلب ضروری است. همچنین، کلسیم در کنترل فشار خون، پیشگیری از پره‌اکلامپسیا و کاهش ریسک آسم و حساسیت‌های ناشی از آن نقش دارد.

طبق راهنمای مواد مغذی برای زنان باردار، مقدار کلسیم مورد نیاز برای زنان باردار زیر 19 سال 1000 میلی‌گرم و بالای 19 سال 1200 میلی‌گرم در روز است. این مقدار معمولا از طریق تغذیه مناسب و مصرف مکمل‌های کلسیم تأمین می‌شود.

به هر حال، پیشنهاد می‌شود که قبل از شروع مصرف هر گونه مکمل کلسیم یا تغذیه خاص، با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید تا مقدار مناسب کلسیم برای شما تعیین شود و همچنین نکات مربوط به جذب بهتر کلسیم را بدانید.

بطورکلی “کمبود کلسیم در بارداری”  می تواند عوارض زیر را به دنبال داشته باشد:

 

تاثیر کمبود کلسیم بر جنین

عدم شکل گیری درست استخوانها و دندانهای جنین

خطر ابتلا به بیماری های قلبی

عدم تشکیل درست سیستم عصبی و هورمونهای بدن

ضعف عضلانی

مشکلات پوستی

طالعات نشان داده است که زنانی که سطح کلسیم استخوان خود را در حین شیردهی بالا نگاه میدارند یعنی میزان کلسیم دریافتی خود را افزایش می‌دهند، در مقایسه با کسانی که این میزان کلسیم را ندارند، میزان پایین‌تری از شکستگی لگن و پوکی استخوان را بعداً در زندگی دچار می‌شوند.

* جهت رزرو وقت ملاقات با خانم دکتر نیره سیدی مقدم به بیمارستان صارم مراجعه فرمایید.

محتواسازی: آژانس تبلیغاتی ویکی لوکس


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


طراحی و پشتیبانی توسط ویکی لوکس