ترشحات واژن بعد از بارداری

ترشحات واژن بعد از بارداری:

همانطور که قبلا گفته شد بدن بانوان تا شش هفته بعد از بارداری دچار تغییراتی میشوند. یکی از این تغییرات، ترشحات واژن بعد از بارداری است. یک یا دو ماه بعد از بارداری،  ترشحات واژنی که نفاس نامیده می‌شود طبیعی است. نفاس حاوی خون، باکتری‌ها و بافت مردۀ دیوارۀ رحم است. برای چند روز اول بعد از زایمان، نفاس حاوی مقدار زیادی خون است، بنابراین به رنگ قرمز روشن خواهد بود و شبیه یک پریود ماهانه به نظر می‌آید.  این ترشحات هر روز کمی کمتر می‌شود و از دو تا چهار روز پس از زایمان، نفاس رقیق‌تر و مایل به صورتی خواهد شد.حدود ۱۰ روز پس از زایمان، شما تنها مقدار کمی ترشحات سفید یا زرد مایل به سفید خواهید داشت که طی دو تا چهار هفته بعد به ‌تدریج از بین می‌رود. در برخی زنان نیز، نفاس اندک یا لکه‌بینی متناوب، چند هفته بیشتر ادامه خواهد داشت. اما اگر لکه بینی ها ادامه داشت حتما به پزشک مراجعه کنید.

لوشیا روبرا:

ترشحاتی که در بالا اشاره شد لوشیا روبرا نام دارند که در اثر ریزش دیواره رحم ایجاد می شوند و شامل خون، باکتری و قسمت هایی از بافت های داخل رحم است. مدت زمان بروز این ترشحات قرمز رنگ حداکثر دو هفته است. میزان این ترشحات باید به اندازه خونریزی قاعدگی باشد، در صورت وجود خونریزی شدید ( پد بهداشتی در عرض یک ساعت از خون اشباع شود) و یا ضعف و سیاهی رفتن چشمها وجود داشته باشد باید سریعا به پزشک مراجعه شودچرا که می تواند نشان دهنده باقی ماندن مقداری از جفت در رحم باشد ( به آن خونریزی ثانویه گفته می شود) . مقدار ترشحات از روز سوم شروع به کاهش میکند و رنگ ترشحات تیره تر میشود و تا روز ششم انتظار میرود که این ترشحات تبدیل به لکه و کمرنگ ترشوند که به آنها لوشیا سروزا گفته می شود و تا روز دهم پس از زایمان ادامه خواهند داشت. مقدار این ترشحات به تدریج کاهش می یابد. بعد از روز دهم، لوشیا بعلت وجود گلبول های سفید به رنگ سفید در می آید. این ترشحات لوشیا آلبا نام دارند و تا هفته پنجم ادامه خواهند داشت.

ترشحات بد بو و چرکی

اگر ترشحات بدبو و چرکی باشد و با درد زیر شکم همراه باشد می تواند نشانه عفونت رحمی باشد که نیاز به درمان آنتی بیوتیکی دارد. حتما با پزشک خود در این مورد مشورت کرده و از استفاده خودسرانه دارو پرهیز کنید.

احتمال دارد گاهی ترشحات قهوه ای رنگ کمی نیز هنگام شبردهی خارج گردد.

 

محتواسازی: آژانس تبلیغاتی ویکی لوکس


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


طراحی و پشتیبانی توسط ویکی لوکس