راه های بهبود بی اختیاری ادرار بعد از زایمان

راه های بهبود بی اختیاری ادرار بعد از زایمان:

مشکلات مربوط به بی اختیاری ادراری معمولا بعد از جند هفته از بین می روند. اما برای عده ای ممکن است ماه ها و سالها بطول بیانجامد. به همین علت در ادامه راه های بهبود بی اختیاری ادرار بعد از زایمان راشرح می دهیم تا با انجام آنها بتوانید روند بهبود را تسریع بخشید. توجه داشته باشید که چنانچه بیش از دوماه درگیر این عارضه بودید حتما به پزشک مراجعه کنید.

تمرینات کگل:

این تمرینات برای تقویت مثانه و پیشگیری از بی اختیاری ادارای پس ازایمان کمک می کند. انجام روزانه این تمرینات برای تقویت عضلات کف لگن بسیار موثر بوده  در نتیجه در بهبود عارضه بی اختیاری ادراری موثر است.انجام این تمرینات باعث افزایش گردش خون اطراف واژن می‌شود، که این امر به بهبود تورم، کبودی، و پارگی کمک می‌کند. حداقل روزی سه بار تمرینات کف لگن را انجام دهید.سعی کنید به طور منظم به انجام این تمرینات بپردازید. اگر هر روز این تمرینات را انجام دهید حدود سه ماه طول می‌کشد تا شاهد نتایج مثبت آن باشید. اگر دست از ورزش کردن بکشید، با گذر زمان مجددا عضلات شما ضعیف می‌شوند و دوباره دچار نشت ادرار خواهید شد.

بیوفیدبک:

بیوفیدبک به شناسایی و تقویت عضلات کف لگن و انجام تمرینات ورزشی کگل کمک می‌کند. بیوفیدبک به شما یاد می‌دهد که از سیگنال‌های بدن برای کنترل علائم استفاده کنید. علاوه بر بیوفیدبک، تحریک الکتریکی نیز به بهبودی بی اختیاری استرسی در دوران بارداری کمک می‌کند.

کاهش مصرف کافئین:

مصرف کمتر کافئین به رفع این مشکل کمک می‌کند، پس بهتر است سعی کنید مصرف کافئین روزانۀ خود را کاهش دهید. زیرا باعث التهاب مثانه می‌شود و در فرایند نگه داشتن ادرار اختلال ایجاد می‌کند.

مصرف آب و مایعات بدون کافئین:

باید روزانه حداقل 8 لیوان با فنجان مایعات بدون کافئین بنوشید. این تصور که کاهش مصرف مایعات میزان دفع ادرار را کاهش میدهد کاملا غلط است. بخصوص در زمان شیردهی که بدن شما نیاز به مایعات بیشتری دارد.

 استفاده از پد و نوار بهداشتی:

در روزهای اول زایمان استفاده از پدهای مخصوص می‌تواند به جذب ادرار نشت شده کمک کند. از یک پد ضخیم که قدرت جذب بالایی دارد استفاده کنید زیرا این پدها در مقایسه با پدهای نازک، بهتر ادرار را جذب می‌کنند. پس از آنکه خونریزی شما قطع شد می‌توانید از پدهای مخصوصی که برای مثانه ضعیف طراحی شده‌اند استفاده کنید.

نزدیک کردن پاها هنگام عطسه و سرفه:

هنگام عطسه یا سرفه پاهایتان را به هم نزدیک کنید و بچسبانید تا عضلات لگنتان سفت‌تر شود.

الگوهای رفتاری:

آموزش‌های رفتاری مانند زمان بندی ادرار و باز آموزی مثانه می‌توانند در دوران بارداری و پس از زایمان به بهبود بی اختیاری ادراری کمک کنند. تغییرات رفتاری هیچ گونه عوارض جانبی ندارد. برای زمان بندی ادرار از یک جدول برای نشت تعداد دفعاتی که ادرار می‌کنید و دچار نشت ادرار می‌شوید، استفاده کنید. این کار، الگوی دقیقی را در خصوص نشت ادرار ارائه می‌دهد که می‌توانید براساس زمان‌های یادداشت شده به سرویس بهداشتی بروید تا از نشت ادرار در آینده پیشگیری شود. در بازآموزی مثانه باید بین زمان احساس نیاز به دفع ادرار و تخلیه مثانه وقفه ایجاد کرده و کمی صبر کنید. به عنوان مثال می‌توانید برای شروع هر یک ساعت یک بار به سرویس بهداشتی بروید. سپس این زمان را به 90 دقیقه تغییر دهید. در نهایت سعی کنید هر دو ساعت یک بار به سرویس بهداشتی بروید و به تدریج به این زمان بیافزائید تا جایی که این زمان به سه یا چهار ساعت افزایش یابد. روش دیگری که برای باز آموزی مثانه وجود دارد این است که سعی کنید پس از نیاز به دفع فوری ادرار، حدود 15 دقیقه صبر کنید سپس به سرویس بهداشتی بروید. این کار را به مدت دو هفته انجام دهید، سپس فاصله زمانی بین نیاز به دفع فوری ادرار و تخلیه مثانه را به 30 دقیقه افزایش دهید. در بری موارد خاص می‌توانید از پساری استفاده کنید. پساری وسیله‌ای است که مسدود کردن مجرای پیشاب و تقویت عضلات لگن از نشت ادرار جلوگیری می‌کند. به علاوه، مصرف برخی داروها می‌توانند به کنترل اسپاسم عضلات مثانه یا تقویت عضلات مجرای پیشاب کمک کنند. برخی از داروها می‌توانند کمک شایانی به بهبود مثانه بیش فعال نمایند.

فیزیوتراپی لگن:

فیزیوتراپی لگن می تواند در درمان این عارضه بسیار موثر باشد بطوریکه مشکل بیشترخانم های درگیر این عارضه با انجام این فیزیوتراپی حل می شود. فیزیوتراپی لگن برای  خانم هایی که نمی توانند با اختیار خود ادرار را دفع کنند و یا خانم هایی که قبل از رسیدن به دستشویی کمی ادرار را دفع می کنند نیز موثر است.

چنانچه با اعمال این روش ها بخصوص فیزیوتراپی لگن به نتیجه نرسیدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

محتواسازی: آژانس تبلیغاتی ویکی لوکس

 


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


طراحی و پشتیبانی توسط ویکی لوکس