راه های پیشگیری و درمان افسردگی بعد از زایمان

راه های پیشگیری و درمان افسردگی بعد از زایمان:

همانطور که می دانید افسردگی بعد از زایمان فارغ از نوع آن بسیار شایع است. بنابراین در نظر داریم تا  در این مطلب راه های پیشگیری و درمان این عارضه را بیان کنیم تا بتوانیم آگاهانه تر دوران بعد از زایمان را پشت سر بگذاریم.

 

پیشگیری از افسردگی بعد از زایمان:

برای پیشگیری اقدامات زیر را انجام دهید:

 

سابقه افسردگی:

در صورت داشتن سابقه افسردگی و یا افسردگی بعد از زایمان، قبل از بارداری موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

 

دوران بارداری:

در طول دوران بارداری باید مرتب به پزشک مراجعه کنید تا پزشک علائم و نشانه های افسردگی را تحت نظر بگیرد. و در صورت مشاهده علائم ، بسته به نوع و شدت آن برای درمان اقدام کند.

 

بعد از زایمان:

ممکن است پزشک چکاپ زودهنگام بعد از زایمان را توصیه کند که در صورت بروز هرگونه علائم، درمان را بلافاصله شروع کند.

 

راه های درمان افسردگی بعد از زایمان:

درمان افسردگی بعد از زایمان و طول درمان آن بسته به نوع افسردگی و نیازهای فرد متفاوت است. در صورت داشتن هرگونه بیماری زمینه ای مرتبط نظیر کم کاری تیروئید، پزشک ابتدا آن بیماری را درمان میکند.

 

درمان نوسانات خلقی:

این عارضه به خودی خود بعد تا سه هفته بعد از زایمان درمان میشود. بهتر است در این مدت موارد زیر را رعایت کنید:

عدم استفاده از الکل و مخدر و روان گردان

  • استراحت کافی
  • خواب کافی
  • تغذیه مناسب
  • ورزش
  • ارتباط با سایر مادران
  • ارتباط با اطرافیان

 

درمان های افسردگی بعد از زایمان:

افسردگی پس از زایمان اغلب با روان درمانی (که به آن گفتگو درمانی یا مشاوره سلامت روانی نیز می‌گویند)، دارودرمانی یا هردو درمان می‌شود:

  • روان درمانی:

صحبت درمورد نگرانی‌ها با یک روان درمانگر می‌تواند کمک کننده باشد. از طریق درمان فرد می‌تواند راه‌های بهتری برای رو به رو شدن با احساساتش، حل مشکلاتش، قرار دادن اهداف حقیقی و پاسخ مثبت به شرایطی که اتفاق می‌افتد، پیدا کند. گاهی خانواده درمانی یا رابطه درمانی نیز کمک کننده است.

  • داروهای ضد افسردگی‌:

روانپزشک ممکن است داروی ضدافسردگی پیشنهاد کند. اگر مادر شیردهی دارد، هر دارویی مصرف کند وارد شیر می‌شود. با این حال اغلب ضدافسردگی‌ها می‌تواند طی شیردهی با خطر کم عارضه برای نوزاد، استفاده شوند. لازم است بیمار در مورد تعیین میزان خطرات بالقوه در مقایسه با فواید داروی پیشنهادی با پزشک همکاری کند.
در بین داروهای ضدافسردگی‌ها ،ایمی پرامین و نورتریپتیلین کم خطرترین داروها برای نوزاد هستند، البته اگر فردی دچار مشکلات قلبی، صرع یا افسردگی شدید با تفکرات خودکشی باشد نمی تواند از این دسته دارویی استفاده کند و برای این افراد معمولا مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) مانند پاروکستین و سرترالین تجویز می‌شود.

مقادیر پاروکستین و سرترالین که درنهایت وارد شیر می‌شود بسیار کم است. با درمان مناسب علائم افسردگی بعد از زایمان معمولا بهبود می‌یابد. در برخی موارد، افسردگی پس از زایمان می‌تواند ادامه یابد و مزمن شود. مهم است که درمان را حتی پس از اینکه احساس بهبود داشتید ادامه دهید زیرا قطع زودتر از موعد می‌تواند منجر به عود شود.

 

محتواسازی: آژانس تبلیغاتی ویکی لوکس


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


طراحی و پشتیبانی توسط ویکی لوکس