علل انجام سونوگرافی در بارداری

علل انجام سونوگرافی در بارداری:

بسیاری از خانم ها برای اطمینان از داشتن یک بارداری سالم و کمک به آماده شدن برای تولد، میبایست از سونوگرافی استفاده کنند. سونوگرافی از جنین در دوران بارداری، یک نوع تکنیک عکس برداری است که از امواج صوتی برای تولید تصاویر جنین در رحم استفاده می کند. تصاویر تولید شده بر روی صفحه نمایش نشان داده می شوند. این تصاویر سونوگرافی از جنین می تواند به پزشک در ارزیابی رشد و پیشرفت رشدی جنین کمک کند. این نوع تصویربرداری همچنین برای ارزیابی مشکلات احتمالی جنین و یا کمک به تأیید تشخیص مشکلات احتمالی استفاده می شود. این اسکن توسط فرد متخصص و آموزش دیده‌ای که سونوگرافیست نامیده می‌شود، انجام می‌شوند. انجام این اسکن بدون درد بوده و هیچ خطری برای مادر یا جنین ایجاد نمی کند و یک روش ایمن می باشد. در ائامه می خواهیم در مورد علل انجام سونوگرافی در بارداری صحبت کنیم:

سونوگرافی برای تشخیص بارداری:

در برخی موارد، جنین ممکن است خارج از رحم در لوله های فالوپ قرار داشته باشد. سونوگرافی احتمال بارداری اکتوپیک یا بارداری خارج از رحم را مشخص خواهد کرد.

تعیین هفته های بارداری:

دانستن سن جنین می تواندبه پزشک برای بررسی نقاط عطف رشد جنین  در طول بارداری کمک کند.

تشخیص چند قلو بودن:

اگر پزشک به بارداری چند قلو مشکوک باشد، در آن صورت انجام سونوگرافی جنین می تواند تعداد جنین را تعیین کند.

ارزیابی رشد جنین:

با انجام این سونوگرافی پزشک روند رشد جنین را دنبال کند. با استفاده از سونوگرافی می توان حرکات جنین، تنفس و ضربان قلب او را دنبال کرد. سونوگرافی اندام جنین و سونوگرافی اندازه جنین می تواند شاخصی از سلامت جنین باشد.

بررسی جفت و میزان مایع آمنیوتیک:

جفت غذا و اکسیژن لازم را به جنین می رساند. کاهش یا افزایش مایع آمنیوتیک می تواند اختلالاتی را در عملکرد جفت به دنبال داشته باشد. با استفاده از سونوگرافی می توان موقعیت جفت و میزان مایع آمنیوتیک اطراف جنین را ارزیابی نمود.

شناسایی نواقص در جنین:

این نوع سونوگرافی که به آن سونوگرافی آنومالی جنین  گفته می شود، می تواند روشی برای غربالگری نواقص احتمالی در جنین باشد .

بررسی و ارزیابی عوارض:

اگر خونریزی در بارداری یا سایر عوارض بارداری وجود داشته باشد، انجام سونوگرافی می تواند به تعیین علت عارضه کمک کند.

انجام تست های پریناتال:

برای انجام تست هایی مانند آمنیوسنتز یا نمونه برداری از پرزهای جنینی با استفاده از سونوگرافی سوزن وارد شده در رحم هدایت می گردد.

تعیین موقعیت جنین قبل از زایمان:

در اغلب موارد جنین تا اواخر سه ماهه سوم بارداری در موقعیتی قرار می گیرد که سر آن در ابتدا قرار دارد (سر جنین رو به پایین و به سمت دهانه رحم است). با استفاده از سونوگرافی می توان موقعیت جنین را بررسی کرد و در مورد نحوه زایمان تصمیم گرفت.

به خاطر داشته باشید سونوگرافی برای تعیین جنسیت جنین نیز کاربرد دارد؛ اما سونوگرافی جنین باید به دلایل مجاز پزشکی انجام شود و صرفاً وسیله ای برای تععین جنسیت نخواهد بود.

 

محتواسازی: آژانس تبلیغاتی ویکی لوکس


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


طراحی و پشتیبانی توسط ویکی لوکس