نوسانات خلقی بعد از زایمان

نوسانات خلقی بعد از زایمان:

پس از زایمان، ممکن است زنان دچار نوسانت خلقی بعد از زایمان شوند و حس هایی نظیر غم، ضعف، اضطراب، استرس، گریه، کم اشتهایی، بی ارزشی، نا امیدی، بی خوابی و یا اختلال خواب را تجربه کنند. علت این نوسانات هنوز مشخص نشده است اما ممکن است به علت کاهش سطح هورمونهایی نظیر پروژسترون و استروژن باشند.گرفتگی خلق پس از زایمان به ‌طور معمول چند روز پس از زایمان شروع و طی یک یا دو هفته خودبه‌خود از بین می‌رود. همچنین برای برطرف کردن این گرفتگی خلق، راهکارهایی وجود دارد که بهتر است تمام مادران با آن آشنا باشند تا در صورت لزوم بتوانند به خودشان برای بهبود کمک کنند. اما اگر این نوسانات خلقی از بین نرفتند حتما باید با پزشک برای درمان مشورت کرد.

روش های مقابله با نوسانات خلقی بعد از بارداری:

راهکارهایی وجود دارد که با به کا گیری آنها می توان میزان نوسانات خلقی بعد از زایمان را به حداقل رسانید و یا بطور کلی آن ها را بر طرف کرد. این روش ها عیبارتند از:

مایعات بنوشید:

  • آب کافی و نوشیدنی های مفید و آبمیوه های طبیعی مصرف کنید.
  • از مصرف آبمیوه های صنعتی که حاوی مواد نگهدارنده هستند خودداری کنید.

تغذیه مفید:

  • در رژیم غذایی خود پروتئین، دانه های روغنی، میوه و سبزیجات تازه قرار دهید.
  • سعی کنید میان وعده های مفید داشته باشید.
  • تعداد وعده های غذایی خود را بیشتر و حجم آن را کمتر کنید.

ورزش:

ورزش کردن باعث احساس شادی و شادی در شما می شود و همچنین موجب ایجاد احساس رضایت از خود در شما می شود. بنابراین نقش ورزش را در کاهش نوسانات خلقی بعد از زایمان دست کم نگیرید.

دنبال کردن علائق:

هر شخصی علایق منحصر به فرد خود را دارد که با دنبال کردن آنها تا حد زیادی به احساس رضایت و شادی می رسد. خوانندن کتاب، تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی، رفتن به طبیعت و … . سعی کنید بعد از زایمان حتما علائق خود را دنبال کنید تا بتوانید به آرامش بیشتری دست یابید.

رفع درد:

بعد از زایمان، خانم ها تا چند هفته دردهایی در ناحیه سینه، پرینه، و جای زخم جراحی در سزارین دارند.  حتما با پزشک خود برای کاهش و یا رفع این دردها مشورت کنید.

مدیریت زمان :

در بسیاری از مواقع تغییرات خلق و خو دارای الگوی منظمی است مثلا صبح ها احساس غم و ناراحتی دارید و یا ممکن است احساس کسلی و بی حالی داشته باشید. چنانچه متوجه الگوی نوسانی خاصی در خود شدید کافیست در آن زمانهای بخصوص سر خود را با یکی از علاقه مندی های خود گرم کنید تا متوجه گذر زمان نشوید.

معاشرت با دیگران:

سعی کنید در این دوران با دیگران معاشرت داشته باشید و به کمک های دیگران پاسخ مثبت دهید. با دوستان خود به گردش بروید. به دیدن فامیل بروید. از دوستان خود برای تمیز کردن منزل، پختن غذا و یا هر کاری که برایتان سخت است کمک بخواهید. از همسرتان کمک بخواهید.

ارتباط با سایر مادران:

ممکن است این احساس را داشته باشید که کسی از اطرافیان شما را درک نمی کند.در این صورت بهتر است با کسانی که شرایط شما را دارند و به تازگی بچه دار شده اند ارتباط بگیرید. در این صورت هم می توانید از تجارب هم استفاده کنید و هم اینکه احساس همدردی و تفاهم را تجربه کنیدو به مرور آرامش خود را به دست آورید.

 

نکته آخر:

نوسانات خلقی بعد از زایمان معمولا تا چند هفته بعدد از زایمان( دو الی سه هفته) از بین می روند. اگر بعد از این مدت نوسانات خلقی شما بهبود نیافت، می تواند علائم شروع افسردگی بعد از زایمان باشد. بنابراین حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

محتواسازی: آژانس تبلیغاتی ویکی لوکس


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


طراحی و پشتیبانی توسط ویکی لوکس