کاهش وزن بعد از بارداری:

همانطور که در مطالب قبل گفته شد بارداری و زایمان تاثیراتی را بر بدن مادران می گذارد. مهمترین این تغییرات اضافه وزن است که به حادترین مشکل برای خانم ها تبدیل می شود. به همین دلیل سعی کردیم تا در این مطلب راههای کاهش وزن بعد از بارداری را شرح دهیم. این راه ها بسیار ساده و قابل هستند. توجه داشته باشید که برای کاهش وزن اصولی باید صبور باشید.

پرهیز از خوردن مواد غذایی ناسالم:

سعی کنید برای کاهش وزن راحتتر تا حد امکان بیرون از منزل غذا نخورید. مصرف فست فودها و غذاهای چرب را به صفر برسانید.خوراکی های پر کالری را از غذاهای خود حذف کنید. از مصرف غذاهای حاوی قند و شکلات و … خودداری کنید..

روغن های اشباع شده و چربی های ترانس را کنار بگذارید.

پرهیز از رژیم غذایی سخت:

فکر رژیم ها سخت را از ذهن خود خارج کنید. این مدل رژیم ها باعث ایجاد خستگی ، اضطراب، افسردگی  و تولید سمومی در بدن می شود که وارد گردش خون و در نتیجه شیرتان می شود.. به هیچ عنوان نباید بیشتر از هفته ای نیم کیلو کاهش وزن داشته باشید. رزیم های سخت بر میزان تولید شیر بدنتان تاثیر منفی می گذارد.

مصرف اندازه چربی خوب:

کم کردن چربی های مضر راحت ترین راه کاهش وزن است چرا که دو برابر کربوهیدرات هت کالری دارند. بنابر این برای انتخاب موادغذایی نوع کم چرب را اولویت قرار دهید. به جای غذاهای سرخ شده، غذاهای پخته، کبابی و یا گریل  استفاده کنید.

قند و چربی و شیرینی کمتر اشتفاده کنید.از چربی های مفید نظیر آجیل، دانه های روغنی، روغن کانولا و زیتون و، ماهی ها و آووکادو استفاده کنید.

مصرف غذاها و نوشیدنی های مفید:

پیشنهاد می شود مصرف شیر و لبنیات کم چرب، غلات کامل مانند گندم و جو دو سر را در رژیم خود قرار دهید. مواد غذایی با فیبر بالا نظیر پرتقال و سیب و سبزیجات را در رژیم خود لحاظ کنید.مصرف آب و آبمیوه های طبیعی را جایگزین آبمیوه های مصنوعی و نوشابه ها کنید.

خواب کافی:

ممکن است به نظر برسد که هنگامی که نوزاد چندین بار در طول شب شما را بیدار می کند ،هشت ساعت خواب  کامل غیرممکن است ، اما کمبود خواب می تواند کاهش وزن را برای شما دشوار کند. در یک مطالعه ، مادران جدیدی که پنج ساعت یا کمتر در شب می خوابند ، بیشتر از زنانی که هفت ساعت می خوابند ، دچارافزایش وزن می شوند و نمی توانند وزن خود را کاهشدهند . هنگامی که خسته هستید ، بدن شما کورتیزول و سایر هورمون های استرس را آزاد می کند که می توانند باعث افزایش وزن شوند. همچنین وقتی خسته شده اید ، احساس نمی کنید  که بایستی از خود مراقبت کنید. شما کمتر غذای سالم را انتخاب می کنید. همچنین فعالیت بدنی نیز کمتر است.”

ممکن است دوستان یا اعضای خانواده شما به شما گفته باشند وقتی کودک شما می خوابد بخوابید و این توصیه خوبی است. در طول روز تا آنجا که می توانید چرت بزنید و زود بخوابید – حداقل تا زمانی که کودک در طول شب شروع به خوابیدن کند.

ورزش:

تا وقتی از لحاظ ذهنی برای ورزش کردن آمادگی ندارید، آن را شروع نکنید. نگهداری از نوزاد خسته‌کننده است و سعی برای کم کردن وزن قبل از آن که واقعاً آمادگی‌اش را داشته باشید، در نهایت با شکست روبه‌رو می‌شود.برنامه ورزشی خود را کم‌کم شروع کنید و به تدریج مقدار و زمان آن را بالا ببرید. هیچ چیز به اندازۀ یک شروع سنگین باعث نمی‌شود که خیلی زود دست از ورزش بردارید و از آن بیزار شوید. برای وزن کم کردن لازم نیست همه چیز را کنار بگذارید و هفت روز هفته را ورزش کنید. کار‌های کوچک هم تأثیرگذار است، مثلاً می‌توانید آرام از پله‌ها بالا بروید، به یک پیاده‌روی سریع در نزدیکی خانه بروید یا وقتی با دوستانتان ملاقات دارید، به جای این که بنشینید و قهوه بخورید، نیم ساعت در حیاط، اطراف خانه یا یک مرکز خرید راه بروید. بعد از چند روز، متوجه خواهید شد که آیا بدنتان آمادگی ورزش را دارد یا هنوز برای این کار زود است.

بعد از پایان  دوره شیردهی نیز شاید دوباره وزنتان زیاد شود. شیردهی کمک می‌کند کالری بیشتری بسوزانید، اما وقتی این دوران تمام شد، لازم است مراقب تغذیۀ خود باشید. اما در صورت تلاش کردن، بالاخره وزنتان کم می‌شود و نباید زیاد نگران باشید.

محتواسازی: آژانس تبلیغاتی ویکی لوکس


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


طراحی و پشتیبانی توسط ویکی لوکس