استرس در بارداری:

یکی از مهم ترین مشکلاتی که خانم های باردار در دوران حاملگی خود با آن سر و کار دارند استرس در بارداری است که می تواند احساسات متفاوتی نظیر ترس، اضطراب، اختلالات خواب و غیره را برای بانوان به ارمغان بیاورد. به طور عمده علت ایجاد استرس در بانوان تغییرات دوران بارداری از جمله تغییرات خلق و خو و تغییرات فیزیکی است اما برای بعضی از خانم ها این استرس میتواند ناشی از بازداری برنامه ریزی نشده و یا بارداری ناخواسته باشد. برای برخی دیگر میتواند به دلیل عدم آگاهی و داشتن منابع و اطلاعات کافی برای اتفاقات پیش رو باشد.برای برخی میتواند ناشی از بارداری نافرجام، تجربیات منفی در بارداری های قبلی، سقط ، مرگ نوزاد و غیره باشد.

آیا استرس در بارداری خطرناک است؟

میزان استرس در بارداری میتواند خطرناک بودن یا نبودن آن را شخص کند. اگر استرس شما در حد معمول باشد میتوان با راهکارهای ساده آن را کاهش داد و در نتیجه این میزان استرس خطرآفرین نیست. اما اگر میزان استرس شما در حدی باشد که شما را از کارهای روزمره بیندازد و زندگی شما را تحت الشعاع قرار دهد  خطر آفرین است و حتما باید تحت درمان قرار بگیرید چرا که  این میزان استرس نه تنها برای شما بلکه برای جنینتان نیز خطراتی را به همراه خواهد داشت.

استرس در بارداری میتواند خطر آفرین باشد اگر مادر موارد زیر را تجربه کرده باشد :

  • سابقه‌ی افسردگی
  • بارداری در سن کم
  • نداشتن حامی
  • باردار شدن در سنین بالا
  • مبتلا بودن به عوارض بارداری
  • سابقه خانوادگی در اضطراب
  • استرس
  • سقط قبلی

علائم استرس در بارداری:

استرس میتواند درهرفرد نشانه های متفاوتی داشته باشد. در زیر به چند نشانه که عمدتا در خانم های باردار مشترک هستند اشاره میکنیم. توجه داشته باشید که خانم باردار میتواند از یک تا چندین مورد از این نشانه ها را تجربه کند.

  1. کمر درد
  2. خستگی مفرط
  3. افزایش ضربان قلب یا تپش قلب
  4. سردرد
  5. اختلال خواب
  6. اختلال تمرکز
  7. دندان قروچه
  8. پرخوری
  9. کاهش اشتها
  10. ترس
  11. عصبی شدن
  12. نگرانی، ناامیدی، خشم یا غم
  13. میل به تنهایی و عدم علاقه به بودن در جمع
  14. نیاز مفرط به بودن در کنار افراد دیگر یا احساس ترس از تنهایی
  15. بی قراری

 

تاثیرات استرس بر مادر:

 استرس کنترل نشده می تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر سطح بالایی از استرس دارید، ممکن است برای جبران آن به الکل، سیگار،  مواد مخدر (مانند ماری جوانا) یا تغذیه ناسالم روی بیاورید.

استرس بیش از حد همچنین می تواند به اضطراب و یا افسردگی منجر شود. سطوح بالای استرس همچنین می تواند شرایط مزمن شما را تشدید کند و همچنین شما را مستعد ابتلا به بیماری ها کند. و اگر سطح استرس شما برای مدت طولانی بالا بماند  مثلا در طول بارداری و بعد از آن  احتمالاً می تواند منجر به  فشار خون بالا و بیماری قلبی شود.

تاثیرات استرس بر جنین:

همانزور که قبلا گفتیم استرس در حد معقول آسیبی به جنین نمیرساند اما استرس مزمن و یا استرس بیش از حد و طولانی مدت میتواند بر جنین تاثیرات منفی بگذارد. این تاثیرات شامل:

  1. سقط جنین
  2. زایمان زودرس
  3. نوزاد کم وزن
  4. تاخیر در رشد

 

محتواسازی: آژانس تبلیغاتی ویکی لوکس


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


طراحی و پشتیبانی توسط ویکی لوکس