تغییرات پوست بعد از زایمان

تغییرات پوست بعد از زایمان:

تغییرات پوستی علاوه بر دوران بارداری، بعد از زایمان نیز بروز می‌کنند. در واقع این تغییرات نتیجه هماهنگ شدن بدن ما با کودک در انتظار تولد هستند. با وجود اینکه برخی از این تغییرات جسمی ممکن است آزاردهنده و ناخوشایند باشند اما روش‌های درمانی متعددی نیز وجود دارند که به کاهش و درمان آنها کمک می‌کنند.

این تغییرات شامل موارد زیر می شوند:

خشکی پوست:

خشکی پوست که نتیجه کاهش رطوبت پوست  است یکی از متداولترین تغییرات پوستی بعد از زایمان بشمار می رود. برای جبران رطوبت از دست رفته، مایعات سالم بنوشید و از محصولات مرطوب کننده استفاده کنید. مصرف آب ، موادغذایی حاوی آنتی اکسیدان، مواد معدنی و ویتامین ها را در رژیم خود بگنجانید.

عصاره‌های روغنی گیاهی یا کرم‌های مرطوب‌کننده  که باعث احیای بافت‌ها و افزایش استحکام پوست می‌شوند نیز برای رطوبت رسانی موثر هستند. روغن آرگان، روغن بادام شیرین، کرم‌های حاوی هیالورونیک اسید و امولسیون‌های حاوی ویتامین‌های A ، E مناسب این کار هستند.

شل شدن پوست:

پوست بدن از آلاستین و کلاژن ساخته شده است. کلاژن عاملی است که باعث میشود پوست در برابر کشیده شدن مقاومت کرده و آسیبی نبیند.اما ممکن است پوست در دوران بارداری بیش از حد کشیده شود و دیگر به حالت اولیه باز نگردد.این امر باعث شل شدن پوست می شود که درمان آن بسیار زمان بر است.

برای مقابله به این عارضه باید:

  • به‌ طور روزانه ورزش‌های هوازی انجام دهید تا عضلاتتان تقویت شده و چربی‌سوزی انجام دهید. به عنوان مثال شنا، پیاده‌روی تند، دوچرخه‌سواری و دو جزو ورزش‌های مناسب برای رفع مشکل محسوب می‌شوند. توصیه می‌شود همیشه برای شروع فعالیت‌های ورزشی اول با پزشک مشورت کنید.
  • به میزان کافی آب میل کنید تا پوستتان مرطوب بماند. آب به رطوبت‌رسانی پوست و افزایش خاصیت ارتجاعی آن کمک می‌کند.
  • پوست خود را با روغن‌های گیاهی مانند روغن نارگیل، روغن آرگان و غیره ماساژ دهید. عصاره‌های روغنی به احیای پوست کمک زیادی می‌کنند.
  • چربی‌ها و پروتئین‌های سالم مصرف کنید. پروتئین‌ها کلاژن لازم برای رشد عضلانی را تامین می‌کنند. با این حال نیاز به این ماده مغذی در هر شخصی متناسب با فعالیت فیزیکی، وزن و قد متفاوت است.
  • ورزش‌های مناسب برای تقویت عضلات خود انجام دهید.

 

ترک های پوستی:

استریاگراویداروم (ترک های پوستی) عارضه ای است که تمامی خانم ها خصوصا خانم های باردار  ممکن است آن را تجربه کنند  این ترک‌ها که در سطح پوست دیده می‌شوند و در نتیجه گسستگی فیبرهای کلاژن به دنبال کشیدگی بیش از حد ایجاد می‌شوند. در حالت کلی، دلایلی مانند تغییرات هورمونی و عدم رطوبت‌رسانی صحیح پوست باعث ایجاد این ترک‌ها هستند.

ترک های پوستی دو نوع هستند:

  • ترک‌های صورتی رنگ: محصولات حاوی ویتامین K ، A یا E مناسب هستند. این محصولات به تولید کلاژن برای احیای پوست موثر هستند. یکی از ارکان اساسی درمان این ترک‌ها مداومت در استفاده است. بدین معنی که از محصولات تجویز شده باید به‌طور روزانه و چندین مرتبه استفاده شود.
  • ترک‌های سفید: نوع دوم ترک‌ها که همان ترک‌های سفید است نیاز به لیزردرمانی، میکروابریژن یا درمان القای کلاژن یا همان میکرونیدلینگ دارند.

برای مقابله با این ترک‌ها بهتر است زمانی که رنگ آنها هنوز صورتی است اقدام کنید. چون هنوز در مرحله اولیه بروز و شکل‌گیری قرار دارند و مقابله با آنها به مراتب ساده‌تر است. در غیراین‌صورت آنها سفید شده و روی پوست جا خوش می‌کنند. چون تثبیت می‌شوند و در این صورت نیز گزینه‌های درمانی تهاجمی‌تر خواهند بود. روش‌های مقابله با این ترک‌ها به نوع آنها مربوط می‌شود.

لکه های پوست:

ملاسما(لکه های پوستی) از متداول ترین تغییرات پوستی بعد از بارداری است. در دوران بارداری  لکه های قهوه ای رنگی روی پوست بدن و صورت ایجاد می شوند که این لکه ها تحت عنوان ملاسمای بارداری شناخته می شوند. که در بیشتر اوقات خود به خود کمرنگ و کمرنگ تر می شوند. اما در مواردی ممکن است که بعد از دوران زایمان نیز این لکه ها باقی بمانندکه در این صورت باید برای درمان از پزشک مشورت گرفت.

فراموش نکنی که حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و آن را طی روز هر دو الی سه ساعت یکبار تمدید کنید.

 

 

محتواسازی: آژانس تبلیغاتی ویکی لوکس


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


طراحی و پشتیبانی توسط ویکی لوکس