راه های پیشگیری و درمان ماستیت بعد از زایمان

راه های پیشگیری و درمان ماستیت بعد از زایمان:

شیردهی دورانی است که با تمام لذت ها و شیرینی ها، گاهی با مشکلات و سختی هایی نیز همراه می شود. آبسه سينه در دوران شيردهي یکی از این مشکلات است که می تواند ادامه روند شیردهی را با مشکل مواجه سازد. در ادامه روش های پیشگیری و درمان این عارضه را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

راه های پیشگیری ماستیت:

استفاده از هر دو سینه برای شیردهی :

مادر باید به این موضوع توجه کند که از هر دو سینه به نوزاد خود شیر بدهد. بدین صورت که ابتدا شیر یک سینه را بطور کامل به نوزاد بدهد سپس سینه دیگر را. علاوه بر این سعی کند که از هر دو سینه به یک مقدار برای تغذیه نوزاد خود استفاده کند. اگر نوزاد از یک سینه کتر شیر خورد ، دفعه بعدی تغذیه دوباره از همان سینه برای شیردهی استفاده کند.

تغییر وضعیت شیردهی:

علاوه بر تعویض پستان تغییر وضعیت و پوزیشن شیردهی نیز نقش فراوانی در جلوگیری از ابتلا به ماستیت دارد.

طولانی نبودن ساعات بین شیردهی:

بهتر است که ساعات بین شیردهی طولانی نشود و شیردهی تا زمانی که نوزاد به غذا خوردن نیفتاده ادامه داشته باشد و توقف شیردهی هم حتماً باید به‌صورت تدریجی باشد زیرا قطع ناگهانی شیردهی باعث بروز ماستیت می‌شود.

رژیم غذایی:

مادران در دوران شیردهی باید از رژیم غذایی کامل و مغذی برخوردار باشند؛ نوشیدن مایعات کافی، وعده‌های غذایی مفید و مکمل‌های درمانی همچون قرص آهن علاوه بر تقویت سیستم ایمنی مادر تا حد زیادی در کاهش بروز مشکلاتی همچون ماستیت سینه مؤثر است. پس بهتر است مادران شیرده در این دوران زیر نظر متخصصین و کارشناسان تغذیه برای داشتن سبک و رژیم غذایی سالم باشند.

 

راه های درمان ماستیت:

درمان ماستیت بسته به نوع آن متفاوت است:

درمان ماستیت غیر عفونی:

 تخلیه کامل پستان‌ها از شیر: 

در زمان شیردهی بهتر است هر بار شیر پستان به طور کامل تخلیه شود. حتی اگر نوزاد میلی به خوردن شیر ندارد بهتر است شیر اضافه با روش مناسبی دوشیده شود.

 

شیردهی مکرر:

اگر ماستیت سینه باعث دردناک و سخت شدن فرایند شیردهی برای شما شده است توصیه می‌شود شیردادن به نوزاد را متوقف و یا مدت آن را کم نکنید زیرا این امر باعث گرفتگی مجرای شیر و کاهش تولید شیر می‌شود و روند بهبودی شما را کندتر خواهد کرد.

 

مصرف مایعات:

مصرف زیاد مایعات سبب افزایش تعداد دفعات ادرارمی شود و همین امر به دفع باکتری‌ها و عوامل عفونی ماستیت از بدن کمک می‌کند. کم‌آبی و تغذیه نامناسب می‌تواند باعث کاهش شیر و تشدید بیماری شود.

استفاده از سوتین‌های مناسب:

 در دوره درمان بهتر از سوتین و یا تاپ تنگ استفاده نکنید. استفاده از سوتین شیردهی مناسب نقش بسزایی در کاهش علائم و بهبود ماستیت سینه دارد.

 

 کمپرس گرم:

استفاده از کمپرس گرم قبل و بعد از شیردهی و قراردادن آن روی پستان می‌تواند نقش مؤثری در تسکین درد ناشی از ماستیت سینه داشته باشد. علاوه بر کمپرس گرم خیس کردن سینه با آب گرم نقش زیادی در کاهش درد دارد. می‌توانید لگنی از آب گرم پر کنید و با خم شدن و قراردادن پستان‌ها در آب گرم درد این ناحیه را تسکین دهید.

رعایت بهداشت فردی:

 استحمام نشست و شوی مرتب سینه‌ها مانع از ورود باکتری‌های مضر به داخل مجرای خروج شیر می‌شود.

 

درمان ماستیت عفونی:

برای درمان نوع عفونی ماستیت باید حتما تحت مراقبت پزشک قرار گرفت. پزشک بسته به وضعیت بیمار آنتی بیوتیک تجویز می کند. ممکن ایت در مواردی که دلیل این عارضه ابتلای نوزاد به برفک دهانی باشد، پزشک برای نوزاد نیز آنتی بیوتیک تجویز کند.

توجه داشته باشید که با مصرف آنتی‌بیوتیک علائم بیماری معمولاً بعد از دو روز کم‌رنگ‌تر می‌شود اما برای بهبودی کامل دوره درمان مصرف دارو باید کامل شود.

شیردهی با پستان‌های مبتلا به ماستیت عفونی ممکن است برای مادر سخت و دردناک باشد که معمولاً پزشک برای کاهش درد ناشی از ماستیت داروهای مسکن نیز برای مادرتجویز میکند.

به یاد داشته باشد که :

اگر در دوره شیردهی به نوع عفونی ماستیت سینه مبتلا شدید به دلیل حساسیت این دوره حتماً قبل از مصرف هرگونه دارویی با پزشک مشورت کنید و شیردهی را قطع نکنید؛ زیرا تخلیه شیر به کاهش درد و فشار و روند بهبودی شما کمک خواهد کرد. برای این کار می‌توانید شیردهی را از پستان سالم شروع کنید و پس از جریان پیداکردن شیر در بافت سینه اقدام به شیردادن به نوزاد خود با سینه مبتلا به ماستیت کنید.

 

نکات مهم:

  • به نوزاد خود اجازه دهید تا هر میزانی که می خواهد شیر بخورد. میزان شیردهی پستانی نباید کمتر از 8 نوبت در روز باشد، میزان مناسب آن 12 نوبت در روز است.
  • به میزان کافی استراحت کنید و مایعات فراوان بنوشید.
  • تا زمانی که بطور کامل بهبود نیافته اید از لباس های گشاد و سوتین های ورزشی استفاده کنید.
  • هنگام شیردهی اطراف پستان را به سمت نوک آن ماساژ دهید، با این کار به جریان شیر فشار وارد می کنید و حرکت آن را سرعت می بخشید، احتیاط کنید فشار زیادی وارد نکنید.
  • در روند عارضه آبسه سينه در دوران شیردهی اگر مایع عفونی از پستان خارج می شود، نباید پستان را فشار دهید زیرا این کار موجب پخش شدن عفونت می شود، در عوض بگذارید مایع از نوک پستان خارج شود، سپس آن را به آرامی بشویید، بگذارید پس از چند دقیقه خشک شود. در این شرایط بهتر است از پد جاذب شیردهی در داخل سوتین خود استفاده کنید تا ترشحات عفونی را به خود بگیرد.

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


طراحی و پشتیبانی توسط ویکی لوکس