چاقی و اضافه وزن بعد از زایمان

چاقی و اضافه وزن بعد از زایمان:

بعد از زایمان ممکن است  زنان به علل مختلف نظیر پرخوری، استرس و … دچار اضافه وزن می شوند. بطور کلی خانم ها بهد از شش الی هفت ماهاز زایمان خود نهایتا تا یکسال بعد از زایمان به وزن قبلی خود بر می گردند.علت چاقی زنان بعد از زایمان بیشتر بستگی به نحوه فعالیت و نوع تغذیه دارد.

بازگشت به وزن سلامت پس از زایمان بسیار اهمت دارد؛ به خصوص اگر بخواهید بعد زایمان دوباره باردار شوید. خانم‌ها پس از زایمان و به دنیا آوردن نوزاد خود بلافاصله به فكر تناسب اندامشان می‌افتند. بهتر است بدانید كه اجبار زنان برای كاهش سریع وزن پس از زایمان صحیح نیست. زنان باید با رژیم صحیح غذایی و فعالیت‌های ورزشی به مرور، وزن خود را كاهش دهند. سه تا شش ماه پس از زایمان زمان لازم است تا مادران بتوانند وزنشان را کم کنند. زنان باید در دوران بارداری نیز به این نكته توجه كنند كه متعادل غذا بخورند تا پس از زایمان با مشكل اضافه وزن روبه‌رو نباشند. انتخاب رژیم غذایی سالم در طول بارداری و مراقبت از كودک و شیردهی پس از زایمان خواه یا‌ ناخواه به حفظ وزن متعادل كمک می‌كند. متاسفانه اكثر زنان پس از زایمان نمی‌توانند به وزن اولیه­‌ی خود بازگردند. ورزش نیز به تنهایی ضامن بازگشت آنها به وزن اولیه نیست. بهترین راه، انتخاب رژیم غذایی متعادل بعد از زایمان است.

علل چاقی بعد از زایمان:

علت چاقی زنان بعد از زایمان بیشتر به دلیل سبک زندگی است نه بارداری.لازم است بدانید که افزایش وزن مادران بر اثر پرخوری و نشستن طولانی‌مدت است. در برخی از افراد وقوع افسردگی پس از زایمان نیز دلیلی برای پرخوری و افزایش وزن هست. همچنین بی‌خوابی، باعث خوردن غذاهای ناسالم حتی هنگامی‌که دوست دارید رژیم سالمی داشته باشید می‌شود. اگر خانم‌ها دوست دارند وزن خود را پایین بیاورند باید ورزش کنند و کالری دریافتی را کم کنند. بطور عمده دلایل چاقی بعد از زایمان موارد زیر است:

تغذیه برای دو نفر:

این تفکر که مادر چون به نوزاد شیر می دهد پس باید جای دو نفر غذا بخورد کاملا اشتباه است.که این افراط در غذا خوردن موجب چاقی می شود.

 

کم خوابی:

کم خوابی موجب اختلال در هورمون ها و استرس می شوند که هر دو ی این موارد پرخوری عصبی را به دنبال خواهند داشت.

 

بی تحرکی:

ورزش نکردن و بطور کلی عدم تحرک یکی دیگر از علل چاقی بعد از ازیمان است.

 

افسردگی بعد از زایمان:

در صورتیکه مادر دچار افسردگی بعد از زایمان باشد، ممکن است سراغ پرخوری بروند .

 

تیروئید:

در برخی مادران کم کاری تیروئید می‌تواند باعث افزایش وزن شود. بنابراین با پزشک صحبت و سطح تیروئید خود را چک کنید.

 

عوارض چاقی بعد از زایمان:

هر چند که چاقی به خودی خود می تواند عوارض بسیاری داشته باشد اما چاقی بعد از زایمان در صورتی که درمان نشود دو خطر عمده را برای مادر به همراه خواهد داشت:

  • خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی
  • خطر مشکلات در بارداری‌های بعدی

 

محتوا سازی: آژانس تبلیغاتی ویکی لوکس

 


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


طراحی و پشتیبانی توسط ویکی لوکس