تغییرات بدن بانوان بعد ز زایمان

تغییرات بدن بانوان بعد از زایمان:

معمولا بانوان بعد از زایمان دچار تغییراتی در بدن خود می شوند که بسیاری از آنها به مرور زمان بهبود می یابند. به شش هفته ابتدایی پس از زایمان دوره نفاس یا puerperium  گفته می شود. در این دوران بدن مادر دستخوش تغییرات بسیاری می شود تا به دوران قبل از بارداری برگردد. نا گفته نماند که با مشورت پزشک می توان بسیار راحت تر و سریعتر این تغییرات را بهبود داد.

البته روند بهبود هر شخص متفاوت است. نوع زایمان نیز بر روند بهبود موثر است.

بطور کلی روند درمان حدود 6 هفته طول می کشد که اگر عوارض حاملگی پدید بیاید این روند مدت بیشتری طول می کشد.

این تغییرات شامل: کمردرد، تورم پا، از بین رفتن دندان ها، لکه های بارداری، تغییر شکل سینه ها و جداسازی عضلات شکم می شوند.

 

کمردرد:

کمر شما بعد از بارداری به دلیل تغییرات هورمونی و تحمل وزن رحم که سنگین شده تغییر می کند و مدتی طول خواهد کشید تا به تعادل برسد. مصرف مسکن در روزهای اولیه می تواند به کاهش درد کمک کند اما بهتر است با پزشک در این باره مشورت کرده تا راهکاری اصولی را در پیش گرفت.

تورم پا:

فازغ از نوع زایمان، تورم پا چیزی است که همیشه در خانم های باردار مشاهده می شود و علت آن این است که خونی که در دوران بارداری در رحم جمع شده بعد از زایمان به پاها می رود.این امر باعث می شود که احساس تورم و سوزن سوزن شدن در شخص ایجاد شودکه معمولا تا دو هفته بعد از بارداری از بین می روند.

از بین رفتن دندان ها:

تعداد دندان های از بین رفته  بعد از بارداری چیزی است که به تعداد فرزندان بستگی دارد. معمولا خانم هایی که یک فرزند داند متوسط دو دندان خود را از دست میدهند.

اسید ناشی از تهوع صبحکاهی به مینای دندان ها آسیب می رساند. به همین دلیل توصیه می شود که  ویزیت های مرتب را انجام دهید.

لکه های بارداری:

افزایش سطح پروژسترون و استروژن باعث ایجاد لکه های تیره بر روی پوست صورت می شود که با قرار گرفتن در معرض نور خورشید (عدم استفاده از ضد آفتاب) بدتر می شود. باید بدانید که در صورت بی توجهی به این لکه ها و عدم اقدام به موقع برای درمان، این لکه ها برای همیشه ماندگار می شوند.

تغییر شکل سینه ها:

برخی از مادران بنا به بعضی دلایل ناچار به قطع ناگهانی شیردهی می شوند که  این امر باعث پر شدن سینه ها و احساس ناراحتی می شود. البته به مرور شیر مادر کاهش می یابد .

لازم است بدانید که نحوه  شیر دادن به نوزاد آموختنی است و زمان می برد. اگر مشکلی در این زمینه دارید حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

جداسازی عضلات شکم:

دیاستاز رکتی ( جداسازی عضلات شکمی) یک بیماری شایع بعد از بارداری است که در آن عضلات شکم در بارداری ضعیف و از هم جدا می شوند. برای بهبود سریع آن  می توان کارهای زیر را انجام داد:

  • بخاطر داشته باشید که از انجام کارهای سنگین ، بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.
  • ورزش کردن ( البته ورزش ملایم که به عضلات شکم فشار وارد نکند) می تواند عضلات را تقویت کند.
  • به پهلو شدن هنگام خوابیدن و یا بلند شدن از تخت
  • استفاده از لباس زیر فشاری یا بریس
  • مراجعه به فیزیو تراپ برای موارد حاد

 

محتواسازی: آژانس تبلیغاتی ویکی لوکس

 

 


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


طراحی و پشتیبانی توسط ویکی لوکس